سامانه آموزش آنلاین معاونت آموزشی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران

دوز بالای ویتامین D قادر به تغییر وضعیت بیماران مبتلا به کرونا با درگیری متوسط تا شدید نیست

دوز بالای ویتامین D قادر به تغییر وضعیت بیماران مبتلا به کرونا با درگیری متوسط تا شدید نیست

مصرف و یا عدم مصرف مکمل‌ها و دوز مصرفی آن‌ها همواره بحث داغی بوده‌ و از زمان شروع پاندمی کرونا این موضوع حول محور مصرف ویتامین D طرفداران بسیاری پیدا کرده‌است. از همین روی، محققان اخیرا مطالعه بالینی دو سوکوری طراحی کردند تا بتوانند به برخی سوالات از جمله این که آیا مصرف دوز بالای مکمل ویتامین D به صورت حاد طول مدت بستری بیماران مبتلا به کرونا کاهش می‌دهد و اینکه آیا مصرف این ویتامین خطر بستری در ICU، لوله‌گذاری، و مرگ‌ومیر را کاهش می‌دهد پاسخ دهند.

نتایج حاصل از این مطالعه نشان داده‌است که مصرف دوز بالای ویتامین D به صورت حاد تاثیر معناداری در سیر بستری بیماران مبتلا به کرونا ندارد. محققان بیان کرده‌اند که سطح ایده‌آل ویتامین D در خون به عوامل مختلفی از جمله سن و بیماری‌های زمینه وابسته است. به طور کلی می توان گفت برای انسان بزرگسال و سالم ۲۰ نانوگرم بر میلی‌لیتر سطح سرمی قابل قبولی می‌باشد.

محققان این مطالعه بیان کرده‌اند که تاکنون هیچ نشانه‌ی مثبتی برای تجویز ویتامین D در بیماران مبتلا به فرم شدید بیماری کرونا که به بیمارستان مراجعه می‌کنند وجود ندارد. از طرف دیگر، برای بررسی تاثیر تجویز ویتامین D بر مرگ و میر این بیماران به مطالعات با حجم نمونه‌ی بیشتری نیاز است.

منبع 

رسانه دانش ردا

تگ ها: ویتامین D پاندمی کورونا بستری ICU
اشتراک‌گذاری:
۱۰۱۷

پیشنهاد دوره:


نظرات (۰)

نظر بدهید