سامانه آموزش آنلاین معاونت آموزشی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران

میزان خطر سرایت کووید-۱۹ در سفرهای هوایی

میزان خطر سرایت کووید-۱۹ در سفرهای هوایی

ظاهرا خطر سرایت کووید ۱۹ در سفرهای هوایی کمتر از آن چیزی است که فکر می‌کردیم و حتی کمتر از خطر سرایت در ساختمان‌های اداری، کلاس‌های درس، سوپرماکت‌ها و بازارها و قطار و مترو می‌باشد.

چقدر هوا در بخش مسافربری هواپیما تمیز است؟
هوا در داخل کابین مسافران، از ورودی‌های سقف وارد می‌شود و به سمت خروجی‌های کف جریان می‌یابد. طراحی هواپیما طوری است که هوا در امتداد هر ردیف صندلی وارد و از همان ردیف خارج می‌شود. در بین ردیف‌ها جریان نسبتا کمی به عقب و جلو می‌رود، که این امر باعث می‌شود، ذرات تنفسی بین ردیف‌ها کمتر پخش شود.

از سوی دیگر جریان هوا در هواپیماهای جدید بسیار سریع‌تر از محیط‌های ساختمانی مجهز به تهویه هوا است. نیمی از این جریان هوا، از هوای تازه خارج هواپیما تامین می‌شود و نیمی دیگر نیز به کمک سیستم بازیافت بسیار پیشرفته HEPA filters تامین می‌شود. بنابراین بیشترین خطری که ممکن است شما را تهدید کند، تماس مستقیم بین مسافران است. البته پشتی‌های بلند صندلی خود یک سد خوب است که باعث می‌شود بیشتر افراد نسبتاً بی حرکت بمانند و تماس چهره به چهره  ‌کاهش می‌یابد.

علی‌رغم تعداد زیاد سفرهای هوایی، گزارشات مسافران از ابتلا به کرونا در جهان بسیار کم است (تا به حال ۴۲ مورد در کل). این در حالی است که در یک گزارش از چین، ۲۳۰۰ ابتلا در ترن‌های سریع‌السیر ذکر شده که حدود ۰/۳٪ کل مسافرین بود.
خطر ابتلا در هواپیما با استفاده از ماسک و سایر پوشش‌های ایمنی کمتر هم می‌شود.

چه گام‌هایی باید برای کاهش خطر در فرودگاه‌ها و خطوط هوایی برداشته شوند؟
روش‌های کاهش خطر در فرودگاه‌ها و هواپیماها عبارتند از: ۱) اندازه‌گیری دمای بدن و یا پرسش درباره علائمی مانند تب، از دست دادن حس بویایی، لرز، سرفه و تنگی نفس، ۲) افزایش سطح تمیزکاری و ضدعفونی کردن محیط، ۳) boarding و دریافت بار بدون تماس دست contactless باشد، ۴) استفاده اجباری از ماسک، جداسازی و رعایت فاصله اجتماعی ممکن در فرودگاه و داخل هواپیما، ۵) مراقبت در هنگان توزیع غذا و نوشیدنی (انجام حداکثر احتیاط)، ۶) محدود کردن تردد در راهروهای هواپیما و مراقبت از تماس دست به هنگام استفاده از دستشویی، ۷) مراقبت از پرسنل کابین و آزمایش گرفتن دائم از آن‌ها، ۸) امکان ردیابی تماس‌های مشکوک.

مسافرین چه نکاتی را می‌توانند رعایت کنند؟
استفاده از ماسک، عدم مسافرت در صورت احساس ناخوشی و داشتن علائم، محدود نمودن بار دست، رعایت فاصله اجتماعی، گزارش بیمار بودن احتمالی دیگران به پرسنل فرودگاه یا مهمانداران، اگر در بالای سر خود دریچه باد مشاهده کردید، آن را طوری تنظیم کنید که مستقیم به سر و با حداکثر شدت بوزد، به طور مرتب دست‌ها ضدعفونی شوند (ترجیحا با محلول‌های حاوی الکل ۷۰٪)، دست نزدن به وسایل اطراف و لمس نکردن صورت، همه نکاتی هستند که مسافران با رعایت کردن آن‌ها می‌توانند از ابتلا به کرونا پیشگیری کنند.

در آخر به این نتیجه رسیدیم که خطر ابتلا در پروازهای هوایی از بسیاری دیگر از روش‌های تردد کمتر می‌باشد و روش جایگزین خوبی برای سفرهای ضروری و اجتناب ناپذیر است.
اما نکته‌ای که در این مقاله به آن اشاره شده است تجهیزات و تهویه هوای در هواپیماهای جدید و پیشرفته است، اکنون سوال این است که آیا مشمول ناوگان خطوط هوایی ما نیز می‌شود؟ در این خصوص کارشناسان سازمان هواپیمایی و مهندسین مربوط باید اظهار نظر نمایند. به هر حال در مجموع می‌توان گفت که در هر صورت سفر با هواپیما بهتر از هر وسیله نقلیه عمومی دیگر است.

تلخیص: دکتر حسن رودگری

منبع

 

تگ ها:
اشتراک‌گذاری:
۲۴۹۸

پیشنهاد دوره:


نظرات (۰)

نظر بدهید