سامانه آموزش آنلاین معاونت آموزشی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران

سرماخوردگی یا کرونا؟ برای بهبود در خانه چه کنیم؟

سرماخوردگی یا کرونا؟ برای بهبود در خانه چه کنیم؟

اگر علائم سرماخوردگی پیدا کردیم چه کار کنیم؟ آیا مبتلا به کرونا شده‌ایم؟ 

در اکثریت قریب به اتفاق موارد سرماخوردگی بیماری خفیف است و ظرف چند روز خود به خود خوب می شود. بنابراین در ابتدای شروع علام سرماخوردگی نباید نگران باشید و نیازی به مراجعه به بیمارستان نیست. چرا که محیط بیمارستان یک محیط آلوده و پرازدحام به‌حساب می‌آید و خودش ممکن است باعث انتقال بیماری‌های جدید به شما بشود.

در بیشتر بزرگسالان علائم بیماری با داروهای خانگی و بدون نیاز به تجویز پزشک بهبود می یابند در نتیجه در ۵ تا ۷ روز اول شروع علائم نیاز به مراجعه پزشکی ندارید و تنها در صورت تشدید علایم به پزشک مراجعه کنید.

اما در خانه چه کاری می‌توان جهت بهترشدن بیماری انجام داد:

چه درمانهایی در بزرگسالان مفید هستند؟

- شستشوی بینی با سرم های شستشوی ولرم روزی ۲ تا ۴ بار بسیار موثر هستند.
- قرص ها و شربت های رایج سرماخوردگی که حاوی آنتی هیستامین و ضداحتقان هستند سبب کمتر شدن سرفه و تنفس بهتر از راه بینی می شوند.
- اگر سردرد یا بدن درد داشته باشید، مسکن هایی همچون ایبوبروفن و استامینوفن کمک کننده هستند.
- اسپری های ضد احتقان بینی ممکن است تنفس از راه بینی را بهتر کنند. به دقت به مقدار و نحوه مصرف این داروها توجه کنید. بطور کلی داروهای ضداحتقان بینی نباید بیش از ۳ روز پشت سر هم مصرف شوند و در صورت گرفتگی بیشتر بینی باید بلافاصله قطع شوند.
- مکمل های حاوی روی ممکن است سبب بهبود سریعتر بیماری شوند. ولی اثر بخشی این مکمل ها به شرطی است که در ۲۴ ساعت اول شروع علائم سرماخوردگی شروع به مصرف کنید. البته به یاد داشته باشید که مصرف زیادی آنها می تواند سبب مزه بد دهان یا درد معده شود.
- مصرف روزانه ویتامین C شما را از سرماخوردگی محافظت نمی کند ولی احتمالا سبب بهبود سریعتر آن می شود به یاد داشته باشید که اگر پس از شروع علائم سرماخوردگی ویتامین C را مصرف کنید کمکی نخواهد کرد و ضمنا مصرف ویتامین سی از طریق منابع طبیعی مانند مرکبات اثر بیشتری دارد. 
- تا حد ممکن استراحت کنید، مایعات ساده ولرم همچون آب و چای کم رنگ و دم نوش های گیاهی محلی بنوشید و به شدت از فست فودها و نوشیدنیهای مصنوعی بپرهیزید.

چه درمان‌هایی کمک کننده نیستند؟

- بعلت اینکه ویروس ها عامل اکثریت قریب به اتفاق (۹۸%) موارد سرماخوردگی هستند، بنابراین آنتی بیوتیک ها بی تاثیرند چون اثری بر روی ویروس ها ندارند. 
- اگر آنتی هیستامین ها بدون ضداحتقان مصرف شوند بی تاثیرند.
- داروهای ضد ویروسی کمک کننده نیستند.
- داروهای ضدسرفه همچون دکسترومتورفان و گایافنزین کمکی نمی کنند.
- کدئین بی تاثیر است
- اگر زمینه آلرژی نداشته باشید اسپری های کورتونی بینی کمکی نمی کنند.
- به مطالب غیرعلمی و درمان‌هایی که اساس علمی ندارند به هیچ عنوان توجه نکنید چرا که ممکن است باعث بدتر شدن بیماری بشوند.

 

دکتر بابک قلعه‌باغی

فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی

مدیکال گاید

تگ ها: کرونا سرما خوردگی افتراق کرونا درمان خانگی
اشتراک‌گذاری:
۱۲۷۹۹۳

پیشنهاد دوره:


نظرات (۰)

نظر بدهید