سامانه آموزش آنلاین معاونت آموزشی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران

شایعه: کرونا از «خوردن» خفاش زنده آمده است!

شایعه: کرونا از «خوردن» خفاش زنده آمده است!

یکی از فرضیه‌ها درباره ویروس جدید این است که چینی‌ها انواع جانداران از جمله خفاش را زنده‌زنده می‌خورند و این باعث شیوع این بیماری شده است. یکی از ویدئوها در این‌باره بیش از ۱۳ میلیون بار دیده شده است. حتی گفته شده منشاء ویروس جدید از انستیتو ویروس‌شناسی ووهان بوده است.


البته پژوهش‌هایی در مورد ارتباط بین خفاش و کروناویروس جدید انجام شده است ولی در تفسیر نتایج آن‌ها باید به‌شدت محتاط بود. هیچ شواهدی نشان نداده «خوردن» خفاش باعث ابتلا به کرونا شده باشد. حتی این‌که همه‌گیری اخیر از بازار حیوانات در ووهان شروع شده، ثابت نشده است.


آن‌چه تاکنون می‌دانیم این است که آلودگی‌هایی در این بازار گزارش شده که شامل این ویروس بوده است. تحلیل ژنتیکی نشان می‌دهد ریشه ویروس احتمالا از خفاش است، ولی این‌که آیا پرش (جامپ) آن از خفاش به انسان، مستقیم بوده یا به‌طور غیرمستقیم و به واسطه یک میزبان حیوانی دیگر رخ داده، هنوز روشن نیست. فعلا غالب‌ترین نظریات به این شکل است که ویروس از خفاش به نوعی حیوان مورچه‌خوار منتقل شده که در بازار حیوانات فروخته می‌شوند و احتمالا از طریق تماس با این حیوان ویروس به انسان منتقل شده است.

با تشکر از دکتر بابک عزیز افشاری

 

تگ ها: خفاش دروغ شیوع
اشتراک‌گذاری:
۲۵۶۹

پیشنهاد دوره:


نظرات (۰)

نظر بدهید